Home » Interactief voorlezen doe je zo!

Interactief voorlezen doe je zo!

Silke Vanparys

Interactief voorlezen doe je zo!

Interactief voorlezen is een veelbelovende methode om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Om dat op een effectieve manier te doen, zijn er enkele zaken die je in het achterhoofd moet houden. In het artikel ‘Interactief voorlezen doe je zo!’ van Silke Vanparys en Iris Vansteelandt worden 8 tips gegeven om interactief voor te lezen. Die tips vormen de basis van het #Iedereenvoorlezen-project, dat een samenwerking is tussen de onderzoeksgroep ‘Taal, leren, innoveren’ en Iedereen Leest.

 

Interactief voorlezen is een voorleesmethode waarbij je niet alleen een tekst voorleest, maar tegelijkertijd in interactie gaat met de kinderen: voor, tijdens en na het voorlezen. Door open vragen te stellen en inhoudelijke opmerkingen te geven, kunnen kinderen deelnemen aan het verhaal en worden hun lees- en luistervaardigheden versterkt. Het werkt lees- en leerbevorderend om positieve feedback te geven en linken te leggen naar de leefwereld van de kinderen.

 

Er zijn vele voordelen verbonden aan interactief voorlezen, zoals het stimuleren van brede taal. Denk maar aan de ontwikkeling van woordenschat, lees- en luistervaardigheid, gesproken en geschreven taal (en de verbinding daartussen). Ook het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden en het prikkelen van de fantasie. Het is een geweldige manier om het leesplezier van kinderen te stimuleren. Die voorleesmethode heeft bovendien voor kinderen van alle leeftijden en achtergronden positieve effecten.

 

In het artikel ‘Interactief voorlezen doe je zo!’, dat aansluit bij het #iedereenvoorlezen-project van Iedereen Leest, geven we je 8 kenmerken van interactief voorlezen mee in de vorm van concreet toe te passen tips. Van deze 8 tips is aangetoond dat ze effectief zijn. Door hier op in te zetten, lok je de inbreng van kinderen uit, waardoor je de leerkansen in een interactief voorleesmoment maximaal benut. En je creëert er meteen ook een heel fijn voorleesmoment mee.

 

Veel (voor)leesplezier!
Het volledige artikel kan je hier lezen.

 

Foto © Simon Bequoye