Home » Een prachtige afsluiting van het TutorBabbelproject 2024-2025

Een prachtige afsluiting van het TutorBabbelproject 2024-2025

Delphine Franco

Een prachtige afsluiting van het TutorBabbelproject 2024-2025

Een prachtige afsluiting van het TutorBabbelproject 2024-2025

Op dinsdag 17 december was er veel bedrijvigheid in vijf basisscholen in het Gentse. Leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar toonden vol trots waar ze het voorbije semester aan gewerkt hadden. Bezoekers werden onder andere meegenomen op een reis door de wereld om kennis te maken met de geschiedenis, cultuur en natuur van verschillende landen; ze waren getuige van heel wat wetenschappelijke experimenten, gaande van het maken van slijm, oobleck of een eigen lavalamp tot het simuleren van een vulkaanuitbarsting; en er werden (letterlijk en figuurlijk) bruggen gebouwd! 

 

Dit toonmoment vormde het sluitstuk van het TutorBabbelproject voor het schooljaar 2024-2025, een project waarbij het aanleren en versterken van zelfregulerende vaardigheden bij leerlingen die opgroeien en schoollopen in een sociaal-economisch kwetsbare context centraal staat. Gedurende tien weken, telkens op dinsdagmiddag, engageerden studenten uit de eerste master Pedagogiek en Onderwijskunde van de UGent zich als tutor voor twee tot vier leerlingen (de tutees) uit het vijfde en zesde leerjaar in één van de deelnemende Gentse basisscholen. De tutoren namen hierbij de rol van coach op zich en hanteerden uiteenlopende (vaak creatieve) werkvormen om deze vaardigheden op een speelse en motiverende manier te stimuleren bij hun tutees.

 

Naast de tastbare resultaten van die sessies, was het toonmoment ook een mooie weerspiegeling van de persoonlijke groei van zowel de leerlingen als de studenten. De leerlingen spraken vol trots over wat ze hadden geleerd en ervaren, terwijl de studenten hun vaardigheden als tutor en pedagoog door het project verder konden ontwikkelen. Beide waren niet mogelijk geweest zonder door de ondersteuning en feedback die ze kregen door de betrokken klasleerkrachten. We kunnen met andere woorden terugblikken op een wederom geslaagde editie!