Onderzoeksdag Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (UGent)
Op 21 december 2023 vond de onderzoeksdag van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen plaats. Vanuit de onderzoeksgroep Taal, leren, innoveren stelden we ons nieuw onderzoek voor aan de hand van een poster.
Het onderzoek van Soetkin focust op de processen die de professionalisering van leerkrachten rond leesbegrip, leesbegripsinstructie, leesmotivatie en leesmotivatiepromotie in gang zetten. De actuele resultaten van onder andere PISA2022 tonen aan dat het leesvaardigheidsniveau van de 15-jarige leerlingen opnieuw daalt in Vlaanderen. Bovendien behalen leerlingen uit de arbeidsmarktgerichte finaliteit in het bijzonder zorgwekkende resultaten. We weten dat leerkrachten heel hard en vol motivatie aan de slag zijn met hun leerlingen rond lezen. Daarom vinden we het belangrijk om leerkrachten Nederlands en PAV in deze arbeidsmarktfinaliteit nog sterker te maken via een in-service professionalisering rond leesbegrip en effectieve instructie en leesmotivatie en promotie ervan. In haar onderzoek gaat Soetkin na in welke mate de professionalisering de kennis, overtuigingen en eigenbekwaamheidsgevoelens van deelnemende leerkrachten kan ondersteunen.
Eline focust in haar doctoraat op woordenschatverwerving bij meertalige kinderen via interactief voorlezen. In haar eerste studie onderzocht Eline de kennis en opvattingen van student-leraren over woordenschatinstructie voor meertalige kinderen. Je kan hier meer over lezen in dit wetenschappelijk artikel. In haar tweede studie onderzoekt Eline of het inzetten van de thuistaal van meertalige kinderen tijdens interactief voorlezen helpt om Nederlandse woorden te verwerven. Eline ging daarvoor gedurende 5 weken, 2 keer per week, voorlezen aan kleine groepjes Turks-Nederlandstalige kinderen. Benieuwd naar de resultaten? Houd dan zeker ZoLeerRijk in de gaten!