EARLI 2023
Afgelopen zomer was onze onderzoeksgroep vertegenwoordigd op de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2023 conferentie in Thessaloniki. Lees hieronder mee welke topics we aan onze collega-onderzoekers presenteerden.
Mind maps, zijn ze echt zo gemakkelijk te lezen en te begrijpen? Emmelien Merchie onderzocht dit onder andere via de oogbewegingen van leerlingen in het lager onderwijs. Benieuwd naar de resultaten? Lees dan de Engelstalige publicatie of download de Nederlandstalige informatieposter “5 (ontwerp)tips bij het werken met mind maps“.
Hoe kunnen we het schrijfproces van leerlingen in kaart brengen? Fien De Smedt presenteerde tijdens het congres een studie waarbij ze gebruik maakt van ‘keystroke logging’. Terwijl leerlingen in Word een tekst typen, registreert het programma Inputlog alle toetsaanslagen en muisklikken. Op die manier kan het schrijfproces van leerlingen heel gedetailleerd bestudeerd worden.
Wat is het effect van interactief voorlezen op de woordenschatkennis van kinderen? En welke elementen beïnvloeden hoe woordenschat tijdens interactief voorlezen wordt geleerd? Silke Vanparys deelde de resultaten van een interactieve voorleesinterventie in het 1e leerjaar. Wil je hier graag zelf meer over weten? Hou onze pagina verder goed in de gaten!
Ontdek het potentieel van woordenschatinstructie tijdens interactief voorlezen met meertalige kinderen, bekeken door de lens van student-leraren. Eline Decraene interviewde voor haar studie student-leraren en bracht uitdagingen en veelbelovende toekomstperspectieven aan het licht, met een speciale nadruk op meertaligheid. Lees hierover binnenkort meer op onze pagina.