
Fien De Smedt
Argumenteren? Niet zonder het hen aan te leren!
Argumentatief schrijven is en blijft voor veel leerlingen in het secundair onderwijs een grote uitdaging. Toch is het in onze maatschappij meer dan ooit belangrijk om dit goed onder de knie te hebben. Maar hoe kunnen we leerlingen dan precies ondersteunen in het aanscherpen van hun argumentatieve schrijfvaardigheden?
Yana Landrieu, Fien De Smedt, Hilde Van Keer en Bram De Wever vormen samen het Argumentativo-team en onderzoeken op welke manier deze vaardigheden kunnen worden bevorderd. Samen met enkele leraren uit het secundair onderwijs implementeerden ze twee onderzoeksgebaseerde instructiepraktijken: samenwerkend schrijven en expliciete schrijfinstructie.
Wat blijkt uit het onderzoek?
- Expliciete schrijfinstructie werkt. Door leerlingen schrijfkennis en schrijfstrategieën aan te leren, zijn hun schrijfscores significant gestegen.
- Samenwerkend schrijven heeft een meerwaarde, maar er is meer onderzoek nodig om na te gaan hoe we die samenwerking het best kunnen vormgeven.
- Beide instructiepraktijken simultaan inzetten maakt het argumentatief schrijven extra sterk!
Meer weten?
Wil je meer weten over het onderzoek, de resultaten of concrete tips voor jouw lespraktijk? Lees dan zeker het volledige artikel dat je hier kan downloaden.
Na afloop van het onderzoeksproject zal de volledige lessenreeks van Argumentativo ook te downloaden zijn via ZoLeerRijk! Stay tuned!
Dit onderzoek wordt gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO G010719N).